Japan Council on the Teaching of Foreign Languages

JACTFL会誌第6号


『複言語・多言語教育研究』第6号
Journal of Plurilingual and Multilingual Education No.6

目次
Contents
題名
Subject
著者
Author
ページ
Page
理事長挨拶 刊行の辞 山崎 吉朗 1-2
特別インタビュー
Special Interview
日本の外国語教育の未来
The future of foreign language education in Japan
亀山 郁夫
Ikuo KAMEYAMA
3-42
論考
Articles and Reports
高校交換留学の参加決定プロセス
―非英語圏の場合―

The process by which Japanese high school students decide to participate in an exchange program:
Cases when students choose a non-English-speaking country
岩本 綾
Aya IWAMOTO
43-59
大学における日本手話クラスの現状と課題
―マイノリティの言語と文化への理解を促す授業―

Current situation and challenges of college-level courses of Japanese sign language:
Teaching the language and culture of minority community
松岡 和美
前川 和美
下谷 奈津子

Kazumi MATSUOKA,
Kazumi MAEGAWA,
Natsuko SHIMOTANI
60-71
もっと貪欲に、いろんな言語に興味を持ちたい、知りたい、習得したい
―単一言語主義の強い場で、実践により複言語教育の価値を問う―

Hungry to acquire, know, and have more languages:
Where one language is dominant, finding the value of additional languages
山本 冴里
大山 万容

Saeri YAMAMOTO,
Mayo OYAMA
72-90
日本におけるペルシア語事情
―翻訳と外国語教育の現状を中心に―

Persian language in Japan:
Translations of Persian works and current state of Persian language education
吉枝 聡子
Satoko YOSHIE
91-108
報告
マイネーム・プロジェクト
―「自立した学習者」と「将来につながる外語学習」を目指した小学校の実践―

My Name Project:
Project-based learning for “Independent learners” and“Lifelong language learning” at a Japanese elementary school
阿部 志乃
Shino ABE
109-120
報告: Идти своим путём(わが道を行く)
―関西大学ロシア語教科書プロジェクトの中間報告―

Russian language textbook project at Kansai University:
A report
小田桐 奈美
北岡 千夏

Nami ODAGIRI,
Chinatsu KITAOKA
121-129
「情報を伝えることの大切さ」への気づきに向けての試み
―外国人児童生徒支援に向けたガイドブック作成より―

Getting teachers to realize the importance of conveying information to international pupils’parents/guardians:
The creation of information booklets for assisting international pupils
川口 直巳
Naomi KAWAGUCHI
130-139
協調学習による成果
―ライティング分析からみえてきた表現力の向上―

Collaborative learning results:
Improvement of expression skills found via analyzing English writing
郷司 雅子
Masako GOSHI
140-151
高校スペイン語既習者の外国語学習観
―インタビュー調査の結果から―

Perspectives on foreign language learning among high school students of Spanish:
Results of an interview-based survey of Japanese students
齋藤 華子
高畠 理恵

Hanako SAITO,
Rie TAKABATAKE
152-164
高等学校における第二外国語教育活動の可能性
―第二外国語(フランス語・中国語)設置にあたって―

Some educational challenges of second language education at a high school
滝口 秀人
Hideto TAKIGUCHI
165-175
高校の外国語教育における産学官連携プロジェクト
―大阪市立西高校のフランス語とホテルプラザオーサカ―

A joint project involving industry, government and academia for foreign language education in aJapanese high school:
A French language class at Osaka Nishi Municipal High School andHotel Plaza Osaka
武井 由紀
上田 亜津美

Yuki TAKEI,
Azumi UEDA
176-188
特別活動におけるフランス語教育の計画と実践
―暁星小学校のフランス語教育の今―

French practice at extra-curricular activities:
The case of Gyosei Elementary School
松原 純子
Junko MATSUBARA
189-201
私立小学校における外国語活動の実践報告
―光塩女子学院初等科 「課外スペイン語教室」―

The second foreign language education in a private elementary school:
The Spanish class in Koen Girls’ Elementary School
茂木 俊浩
Toshihiro MOGI
202-212
「わたし」を通した国際交流活動
―中学校2校での留学生との交流活動の比較から―

International appreciation activities through “I”:
A comparative study of activities withinternational students at two Japanese junior high schools
米本 和弘
Kazuhiro YONEMOTO
213-223
シンポジウム
Symposium
第6回シンポジウム
「外国語教育の未来(あす)を拓く」
~豊かな人間性を育む多言語・複言語教育~
224-227
分科会報告: 小学校・中学校の部 堀内 貴子 228-232
分科会報告: 高等学校・大学の部 郷司 雅子 233-238
総括コメント:豊かな人間性を育む外国語教育を目指して 臼山 利信 239-242

20

Powerd by WordPress & BizVektor Theme by Vektor,Inc. technology.