『複言語・多言語教育研究』第6号
Journal of Plurilingual and Multilingual Education No.6
目次
Contents |
題名
Subject |
著者
Author |
ページ
Page |
理事長挨拶 |
刊行の辞 |
山崎 吉朗 |
1-2 |
特別インタビュー
Special Interview |
日本の外国語教育の未来
The future of foreign language education in Japan |
亀山 郁夫
Ikuo KAMEYAMA |
3-42 |
論考
Articles and Reports |
高校交換留学の参加決定プロセス
―非英語圏の場合―
The process by which Japanese high school students decide to participate in an exchange program:
Cases when students choose a non-English-speaking country |
岩本 綾
Aya IWAMOTO |
43-59 |
|
大学における日本手話クラスの現状と課題
―マイノリティの言語と文化への理解を促す授業―
Current situation and challenges of college-level courses of Japanese sign language:
Teaching the language and culture of minority community |
松岡 和美
前川 和美
下谷 奈津子
Kazumi MATSUOKA,
Kazumi MAEGAWA,
Natsuko SHIMOTANI |
60-71 |
|
もっと貪欲に、いろんな言語に興味を持ちたい、知りたい、習得したい
―単一言語主義の強い場で、実践により複言語教育の価値を問う―
Hungry to acquire, know, and have more languages:
Where one language is dominant, finding the value of additional languages |
山本 冴里
大山 万容
Saeri YAMAMOTO,
Mayo OYAMA |
72-90 |
|
日本におけるペルシア語事情
―翻訳と外国語教育の現状を中心に―
Persian language in Japan:
Translations of Persian works and current state of Persian language education |
吉枝 聡子
Satoko YOSHIE |
91-108 |
報告
|
マイネーム・プロジェクト
―「自立した学習者」と「将来につながる外語学習」を目指した小学校の実践―
My Name Project:
Project-based learning for “Independent learners” and“Lifelong language learning” at a Japanese elementary school |
阿部 志乃
Shino ABE |
109-120 |
|
報告: Идти своим путём(わが道を行く)
―関西大学ロシア語教科書プロジェクトの中間報告―
Russian language textbook project at Kansai University:
A report |
小田桐 奈美
北岡 千夏
Nami ODAGIRI,
Chinatsu KITAOKA |
121-129 |
|
「情報を伝えることの大切さ」への気づきに向けての試み
―外国人児童生徒支援に向けたガイドブック作成より―
Getting teachers to realize the importance of conveying information to international pupils’parents/guardians:
The creation of information booklets for assisting international pupils |
川口 直巳
Naomi KAWAGUCHI |
130-139 |
|
協調学習による成果
―ライティング分析からみえてきた表現力の向上―
Collaborative learning results:
Improvement of expression skills found via analyzing English writing |
郷司 雅子
Masako GOSHI |
140-151 |
|
高校スペイン語既習者の外国語学習観
―インタビュー調査の結果から―
Perspectives on foreign language learning among high school students of Spanish:
Results of an interview-based survey of Japanese students |
齋藤 華子
高畠 理恵
Hanako SAITO,
Rie TAKABATAKE |
152-164 |
|
高等学校における第二外国語教育活動の可能性
―第二外国語(フランス語・中国語)設置にあたって―
Some educational challenges of second language education at a high school |
滝口 秀人
Hideto TAKIGUCHI |
165-175 |
|
高校の外国語教育における産学官連携プロジェクト
―大阪市立西高校のフランス語とホテルプラザオーサカ―
A joint project involving industry, government and academia for foreign language education in aJapanese high school:
A French language class at Osaka Nishi Municipal High School andHotel Plaza Osaka |
武井 由紀
上田 亜津美
Yuki TAKEI,
Azumi UEDA |
176-188 |
|
特別活動におけるフランス語教育の計画と実践
―暁星小学校のフランス語教育の今―
French practice at extra-curricular activities:
The case of Gyosei Elementary School |
松原 純子
Junko MATSUBARA |
189-201 |
|
私立小学校における外国語活動の実践報告
―光塩女子学院初等科 「課外スペイン語教室」―
The second foreign language education in a private elementary school:
The Spanish class in Koen Girls’ Elementary School |
茂木 俊浩
Toshihiro MOGI |
202-212 |
|
「わたし」を通した国際交流活動
―中学校2校での留学生との交流活動の比較から―
International appreciation activities through “I”:
A comparative study of activities withinternational students at two Japanese junior high schools |
米本 和弘
Kazuhiro YONEMOTO |
213-223 |
シンポジウム
Symposium |
第6回シンポジウム
「外国語教育の未来(あす)を拓く」
~豊かな人間性を育む多言語・複言語教育~ |
|
224-227 |
|
分科会報告: 小学校・中学校の部 |
堀内 貴子 |
228-232 |
|
分科会報告: 高等学校・大学の部 |
郷司 雅子 |
233-238 |
|
総括コメント:豊かな人間性を育む外国語教育を目指して |
臼山 利信 |
239-242 |