Japan Council on the Teaching of Foreign Languages

JACTFL会誌第5号


『複言語・多言語教育研究』第5号
Journal of Plurilingual and Multilingual Education No.5

目次
Contents
題名
Subject
著者
Author
ページ
Page
理事長挨拶 刊行の辞 山崎 吉朗 1-2
特別寄稿
Special Contribution
日本の学校教育における外国語教育の課題と展望
Issues future directions in foreign language education in Japan
吉田 研作
Kensaku YOSHIDA
3-19
論考
Articles
日本と韓国の学生をつなぐ授業を創る教師のアイデンティティ
―隣国の言語を教える教師の授業事例と語りの分析から―

Identities of Teachers Who Link Japanese and Korean Students Together:
The Analysis of the Practice of Classes and Interviews Identities of teachers who create a link between Japanese and Korean students: an analysis of classes and interviews of teachers of neighboring languages
澤邉 裕子
Yuko SAWABE
20-36
大学の初修外国語における複言語教育
―フランス語の授業におけるEOLE実践―

Plurilingual education in university third language instruction:
Implementing EOLE in a French course
大山 万容
Mayo OYAMA
37-52
フランス語学習者の語用論的知識:「断り」行為をめぐって
The pragmatic awareness of Japanese learners of French about the speech act of refusal
原田 早苗
Sanae HARADA
53-68
報告
Reports
チョコレート・プロジェクト
-チョコレートから世界の現実に目を向ける力を養成する外国語学習-

Chocolate Project:
Foreign language activities through learning about chocolates to help pupils see a global issue of economic disparity
阿部 志乃
Shino ABE
69-78
高等学校における第二外国語教育の現状と必要性
-大学に進学しない生徒の第二外国語学習-

On present situation and necessity for second language education at high schools
寺尾 美登里
Midori TERAO
79-87
山口大学国際総合科学部「言語学習の理論と実践Ⅰ」の背景と構成
―「価値として、また能力としての複言語主義」促進を念頭に―

A practitioner’s report on a compulsory course to promote “plurilingualism as a value and a competence” at a Japanese rural university
山本 冴里
Saeri YAMAMOTO
88-100
台湾における外国語教育の現状について
―第二外国語を中心に―

Foreign language education in Taiwan:
Looking at the second foreign language
山下 一夫
Kazuo YAMASHITA
101-111
政策を動かす
―文科省、東京都への要望―

Towards a policy change:
on JACTFL’s petitions to the MEXT and Tokyo Metropolitan Board of Education
山崎 吉朗
水口 景子

Yoshiro YAMAZAKI
Keiko MIZUGUCHI
112-117
シンポジウム
Symposium
第5回シンポジウム
「外国語教育の未来(あす)を拓く」
~つながり始めた多言語・複言語教育~
118-122
分科会報告: 小学校・中学校の部 田島 久士 123-132
分科会報告: 高等学校・大学の部(テーマ1):
多言語教育推進のための制度やシステムづくり・活用
水口 景子 133-137
分科会報告: 高等学校・大学の部(テーマ2):
多言語教育推進のための教員の取り組み
大森 洋子 138-143
総括コメント:つながり始めた多言語・複言語教育の芽を育てる 臼山 利信 144-145

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