Japan Council on the Teaching of Foreign Languages

JACTFL会誌第7号


『複言語・多言語教育研究』第7号
Journal of Plurilingual and Multilingual Education No.7

目次
Contents
題名
Subject
著者
Author
ページ
Page
理事長挨拶 刊行の辞 山崎 吉朗 1-3
特別インタビュー
Special Interview
僕の生活はフランスから一歩も離れなかった
―101歳の山崎剛太郎氏インタビュー―

All my life has always been about France
山崎 剛太郎
YAMASAKI Kotaro
4-20
特別寄稿
Special Contribution
Raising multilingual children:
the simultaneous multilingual model
ラズロ トニー
LÁSZLÓ Tony
21-24
受賞作品掲載
Award News
世界の多様性を受容できる子どもを育てる
―外国語教育と異文化理解教育の両立を目指したスペイン交流の実践―

Fostering children who can accept diversity of the world
茂木 俊浩
MOGI Toshihiro
25-43
論考
Articles and Reports
日本の大学におけるポルトガル語教育
―言語変種をどう扱うか―

Portuguese language education at Japanese universities:
How to deal with the language varieties
ギボ ルシーラ
GIBO Lucila
44-58
〈学習者が社会とつながる〉言語教育実践とは
―日・中・韓三言語領域の教師が目指したもの―

A study of society-connected language classes:
What did Japanese/Chinese/Korean language teachers’ practices attempt?
澤邉 裕子
植村 麻紀子
中川 正臣

SAWABE Yuko,
UEMURA Makiko,
NAKAGAWA Masaomi
59-75
国際世代間協同学習による多言語VRキャンパスガイド開発
The development of multilingual VR campus guide based on the intercultural and intergenerational cooperative learning
杉江 聡子
楊 彩虹
清水 賢一郎
田邉 鉄

SUGIE Satoko,
YANG Caihong,
SHIMIZU Kenichiro,
TANABE Tetsu
76-94
多様な外国語教育の推進には何が必要か
―外国語教育支援事業から導く課題と展望―

Promoting foreign language education other than English:
Issues and prospects revealed from past support projects
武井 由紀
TAKEI Yuki
95-114
母語話者の言語使用の多様性に関する学習者の気づき
―日本語母語話者の言語産出を分析する活動に焦点をあてて―

Learners’ awareness of the diversity of language use among native speakers:
Focusing on the activity of analyzing the language production of native Japanese speakers
濵田 典子
HAMADA Noriko
115-129
報告
スペイン語教育研究会紹介
―GIDEとTADESKA―

Faculty development activities in Spanish language teaching: Reports on two groups:
GIDE and TADESKA
大森 洋子
四宮 瑞枝
小川 雅美

OMORI Hiroko, SHINOMIYA Mizue, OGAWA Masami
130-141
動画とYouTubeを用いた「学び」の共有と発信
―宮崎大学フランス語科目の実践―

Learning languages using videos and YouTube:
An experiential method applied during French classes at the University of Miyazaki
清水 まさ志
SHIMIZU Masashi
142-150
大学での「多言語活動」授業の取り組み
―複数の言語にふれることで得られたこと―

Multilingual activities at universities:
On the effects obtained through the instruction of multiple languages
平山 絹恵
村田 幹雄

HIRAYAMA Kinue,
MURATA Mikio
151-164
東京都の韓国語教育をめぐる状況
―要望書提出後の変化―

On the impact of the petition for the eligibility requirements of Korean language teachers in Tokyo municipal high schools
水口 景子
MIZUGUCHI Keiko
165-171
自律的な外語学習を支えるクラスの実践報告
―ひとつの教室で10を超える言語が学ばれるとき―

A practical report on promoting autonomous language learning:
More than 10 languages in a university classroom
山本 冴里
YAMAMOTO Saeri
172-182
声をとどける
―東京都への要望―

We directly convey our message:
Request to Tokyo Metropolitan Government
山崎 吉朗
臼山 利信
茂木 俊浩

YAMAZAKI Yoshiro,
USUYAMA Toshinobu,
MOGI Toshihiro
183-190
シンポジウム
Symposium
第7回シンポジウム
「外国語教育の未来(あす)を拓く」
~多文化共生のための多言語・複言語教育~
191-194
分科会報告1
教師ネットワークは多言語教育推進にどう関われるか 2
―JACTFLのこれまでの成果と今後の可能性―
四宮 瑞枝 195-199
分科会報告2
実践報告(1)
北川 郁子 200-205
分科会報告3
実践報告(2)
堀内 貴子 206-212
総括コメント:多文化共生のための多言語・複言語教育を志向する 臼山 利信 213-216

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