Japan Council on the Teaching of Foreign Languages

JACTFL会誌第8号


『複言語・多言語教育研究』第8号
Journal of Plurilingual and Multilingual Education No.8

目次
Contents
題名
Subject
著者
Author
ページ
Page
理事長挨拶 刊行の辞 山崎 吉朗 1-2
特別インタビュー
Special Interview
多言語教育の推進とJACTFL
―フランス語教育を出発点として―
Promoting multilingual education and JACTFL:
French language education as a starting point
山崎 吉朗
YAMAZAKI Yoshiro
3-38
論考
Articles
外国語の学びとアイデンティティ
―シリアの日本語学習者による語りをてがかりに―
Learning a foreign language and identity:
Study of the stories of Syrian learners of the Japanese language
市嶋 典子
ICHISHIMA Noriko
39-54
「コトバハカセ」を用いた小学校外国語教育での複言語教育
Plurilingual practice using kotobahakase in a Japanese elementary school
大山 万容
北野 ゆき
濱田 隆史
OYAMA Mayo,
KITANO Yuki,
HAMADA Takashi
55-70
V.A.ポストフスキーのコンプリヘンション・アプローチに関する考察
V.A. Postovsky’s comprehension approach:
From surveys on its acceptance and impact in Japan and the United States
増田 朋子
MASUDA Tomoko
71-88
『フランス語の学習指針』に基づく授業実践の評価と検証
―語彙・文法学習モデルの効果検証を中心に―
Assessing lessons based on Framework of Reference for French Language Learning in Japan:
Examining a model of L2 vocabulary and grammar learning
茂木 良治
武井 由紀
野澤 督
松川 雄哉
中野 茂
菅沼 浩子
山田 仁
MOGI Ryoji,
TAKEI Yuki,
NOZAWA Atsushi,
MATSUKAWA Yuya,
NAKANO Shigeru,
SUGANUMA Hiroko,
YAMADA Hitoshi
89-105
報告
Reports
医療系大学での「複言語学習のすすめ」の試み
―対面授業とオンライン授業の実践報告と学生の声―
An attempt to “Encourage Multilingual Language Learning” at a medical college:
A practical report on face-to-face and online classes
岩居 弘樹
IWAI Hiroki
106-116
筑波大学「ロシア語圏諸国を対象とした産業界で活躍できるマルチリンガル人材育成プログラム」の成果と課題
On achievements and challenges of the University of Tsukuba’s “Global Education Program for Developing Multilingual Human Resources in Japan, NIS and Baltic Countries (Ge-NIS)”
臼山 利信
松下 聖
USUYAMA Toshinobu,
MATSUSHITA Sei
117-128
言語学習の基礎づけとしての言語意識の醸成
―大学における授業の試みから―
Language awareness as a basis for language learning:
Experiences from a university course
木村 護郎クリストフ
KIMURA Goro Christoph
129-139
世界の地域文化から学ぶ「多文化共生入門」の実践
―グローバル社会に求められる知識・態度の獲得を目指して―
Practice of “Introduction to multiculturalism” inspired by local cultures across the world:
Toward the acquisition of knowledge and attitudes required in the global society
西條 結人
SAIJO Yuto
140-150
イギリスの小学校英語教育におけるJB(辞書引き学習)モデル導入事例に関する考察
plying JB model in English learning as the first language:
A case study of an elementary school practice in the United Kingdom
深谷 圭助
吉川 龍生
王 林鋒
関山 健治
FUKAYA Keisuke,
YOSHIKAWA Tatsuo,
WANG Linfeng,
SEKIYAMA Kenji
151-160
異文化体験を通した協働学習
―光塩女子学院初等科と清泉女子大学のスペイン文化交流会―
Spanish culture as collaborative learning:
Mutual education between Koen girls’ elementary school and Seisen University
茂木 俊浩
齋藤 華子
MOGI Toshihiro,
SAITO Hanako
161-172
高等学校の中国語・中国事情の授業における協働学習
―日本語母語話者生徒と中国ルーツの生徒を対象に―
Collaborative learning in Chinese and Chinese affairs classes of Japanese high school:
For Japanese students and students with Chinese heritage
栁 素子
YANAGI Motoko
173-182
「国=文化=人」を問い直す試み
―小学生と留学生の交流活動を事例として―
Rethinking the relationship between nation, culture, and people:
A case study of international appreciation activity with international students at an elementary school
米本 和弘
YONEMOTO Kazuhiro
183-193
JACTFL報告
JACTFL Report
大学入学共通テストへの要望
―大学入試センター、文科省への要望―
Requests for the Common Test for University Entrance: Requests to the National Center for University Entrance Examinations and the MEXT
山崎 吉朗
YAMAZAKI Yoshiro
194-209
JACTFLオンラインシンポジウム実施記録 第1回オンラインシンポジウム
コロナに負けない多言語教育
~小・中・高・大の現場からの経過報告~
210-211
第2回JACTFLオンラインシンポジウム
コロナをプラスに転じる多言語教育
212-214
第3回JACTFLオンラインシンポジウム
コロナから立ち上がる多言語教育
215-216

20

Powerd by WordPress & BizVektor Theme by Vektor,Inc. technology.